אזור ירושלים


קורסים באזור ירושלים ומודיעין

רכזת – גב' רתם ברונו
rtbruno@013net.net



העברה והעברה נגדית - גב' רתם ברונו
הקורס יעסוק בתהליכי העברה, העברה נגדית והזדהות השלכתית מזוויות תיאורטיות שונות. נעקוב אחר התפתחות התיאוריות של מושגים אלו דרך קריאת מאמרים של אנליטיקאים שונים, נבחן את ההבדלים ביניהם ונחקור את המשמעות שיש להבדלים אלה בחדר הטיפול.
המשתתפים יוזמנו להביא דוגמאות קליניות כדי שנוכל לחשוב עליהן בתוך ההקשרים התיאורטיים בהם נעסוק.
8 מפגשים בימי ראשון בשעות 20:00-18:30, החל מ- 4.3.18
עד 12 משתתפים.

במכון הפסיכואנליטי, רח' דישראלי 13, ירושלים.

 
טראומה נפשית מוקדמת: היבטים תיאורטיים וטיפוליים - גב' חוי ברקאי-מלצר
הקורס יעסוק בהתפתחות החשיבה הפסיכואנליטת בנושא של טראומה נפשית מוקדמת והשפעתה על ההתפתחות הנפשית. לאחר סקירה קצרה וחלקית על כתיבתו של פרויד בנושא, נתמקד בפרנצי (בעיקר במושגים של  הזדהות עם התוקפן, דיסוציאציה, בלבול בין שפת הרוך לשפת התשוקה ו"אורפה" – כוחות החיים, ההישרדות); באלינט (אזור השבר הבסיסי, רגרסיה שפירה ורגרסיה ממאירה); ויניקוט (פחד מהתמוטטות שהתרחשה ולא נחוותה); מסעוד חאן (טראומה מצטברת); דיוויס ואחרים (דיסוציאציה, טיפול במבוגרים נפגעי תקיפה מינית). בהתאם לתהליך הלמידה ונטיות לב המשתתפים, נשתהה עם מחברים ותכנים אלו ו/או נוסיף אחרים.
8 מפגשים בימי ראשון בשעות 21:30-20:00, החל מ- 15.4.18 (לא כולל שבועות)
עד 12 משתתפים.
במכון הפסיכואנליטי, רח' דישראלי 13, ירושלים.


ויניקוט האיש והתאוריה: מבראשית - פרק אד"ר נורית גרסטנהבר
הקורס מיועד למטפלים מתחילים.
״בסביבה טובה דיה" נשתדל ליצור מרחב שבתוכו נוכל ללמוד, לשחק, לחפש, לגלות, למצוא ולהמציא ולהשתמש בויניקוט ובתורתו.
בקורס נלמד דרך החוויה הסובייקטיבית-אובייקטיבית של כל אחד מהמשתתפים, ובהדדיות. 
הרצף הקבוע של הפגישות יאפשר הפתעות ולמידת חלק מהתיאוריה, מהעמדה ומהטכניקה הטיפולית של ויניקוט. 
בו בזמן ניגע במגבלותיהם של הזמן, של ההבנה, ונכיר את מה שלא ניתן לדעת בשלמותו.
8 מפגשים בימי ראשון בשעות 21:00-19:30, החל מ- 4.2.18
עד 12 משתתפים.
במכון הפסיכואנליטי, רח' דישראלי 13, ירושלים. 

 
לטפל "בקצה" של הנפש - גב' נחמה דביר
במהלך הקורס נקרא מאמרים המרחיבים ומעמיקים את הידע אודות - איך "נראית" הנפש  במצבים פגועים אלו, איך היא פועלת, מתפקדת, מתקשרת? איך נראים תהליכי חשיבה במצב זה? איך הנפש מתמודדת עם תהומות הכאב? איפה הגוף? מה קורה למטפל בחדר הטיפולים, מה נדרש ממנו? אלו שאלות גדולות והתשובות מורכבות ומסובכות. רב הנסתר על הגלוי. ננסה יחד להבין משהו ממצבים קשים אלו כשהנפש נמצאת "בקצה" שלה...
הלמידה תתבצע בעזרת קריאת מאמרים הנוגעים לנושא זה ובשילוב עם דוגמאות קליניות של המשתתפים. 
ידע מוקדם במושגים בסיסיים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית מומלץ.
8 מפגשים בימי שני בשעות 21:00-19:30, החל מ- 23.10.17
עד 10 משתתפים.
במכון הפסיכואנליטי, רח' דישראלי 13, ירושלים
 

מחזיקים, מכילים...סופגים? על טיפול בילדים – לאורה דובסון
מה המשמעות של תהליכי החזקה והכלה בטיפול הפסיכודינמי בילדים (ובכלל)? האם מדובר במילים שונות המתארות תהליכים זהים?
הקורס מציע קריאה של אנליטיקאים שתרמו להתפתחות מושגים אלו, ועמידה על המשותף והשונה במעשה הטיפולי עצמו, תוך כדי התייחסות להקשרים תיאורטיים רלוונטים. המשתתפים יוזמנו להביא דוגמאות ודילמות קליניות שונות למחשבה משותפת.
8 מפגשים בימי ראשון בשעות 20:30-19:00, החל מ- 7.1.18.
עד 8 משתתפים.
במכון הפסיכואנליטי, רח' דישראלי 13, ירושלים
 

בין פריצת גבולות לפריצת דרך בטיפול בהפרעות קשות – מר נעם הס 
בסמינר זה נלמד מאמרים העוסקים בטכניקה הפסיכואנליטית, תוך יצירת דיאלוג עכשווי ורלוונטי בין התיאוריה הפסיכואנליטית לבין הפרקטיקה הקלינית של המשתתפים בקורס. נעסוק בבחינה של "המסגרת הטיפולית והקשר הטיפולי". נבחן מושגים כגון: גמישות או עמידה איתנה? סיפוק משאלות או סיפוק צרכים? פיתוי ואתיקה. נדון בדוגמאות מהשטח, כבסיס לשיח משותף, על המפגש הקליני בכלל והייחודי המתקיים בטיפול בהפרעות קשות.
במפגשים נתמקד: א. תוכן המאמר. ב. המשמעות העכשווית של המאמר למשתתפים בסמינר. נעסוק בדיאלוג עם תיאור ה-setting  הפסיכואנליטי שפרויד, פרנצי, אוגדן, מיטשל ואחרים מתארים, לבין העשייה הקלינית של המשתתפים. 
8 מפגשים בימי שלישי בשעות 19:30-18:00, החל מ- 2.1.18
עד 10 משתתפים.
בקליניקה ברח' המליץ 5, המושבה הגרמנית, ירושלים.
 

היבטים של תקווה - גב' אורית ליבוביץ
בספרות הפסיכואנליטית ניתן למצוא התייחסויות שונות למושג תקווה ולתפקידו, בהקשר הטיפולי. לאורך השנים לא הפכה התקווה למושג פסיכואנליטי מובהק.  נראה כי הדבר מצביע על מורכבות המושג, ואף הקושי, שיש לפרקים, בשימוש בו בהקשר הטיפולי. יחד עם זאת, האם ניתן לטפל בלי תקווה?
במהלך הסמינר נעסוק בשאלות כמו: מה הן התקוות המודעות והלא מודעות עמן מגיע המטפל למפגש הטיפולי? מה יכולות תקוות שכאלה לאפשר ומה הן מעכבות? האם כל אדם הפונה לטיפול מגיע עם תקווה? כיצד משפיעה התקווה המודעת והלא מודעת של המטופל על יכולתו להיעזר בתהליך הטיפולי? ננסה לבחון מתי תקווה הופכת נוקשה ומעכבת התפתחות וחיים, ומתי היא דווקא נושמת, משתנה ומאפשרת.  נסקור עמדות של תיאורטיקנים שונים שהתייחסו מפורשות או בעקיפין לתקווה בטיפול (ביניהם פרויד, קליין, ויניקוט, ביון, אייגן, מיטשל ועוד), וכן נדון במקרים קליניים שיובאו על ידי המשתתפים.
8 מפגשים בימי שני בשעות 20:30–22:00, החל מ- 30.1.18
עד 12 משתתפים.
במכון הפסיכואנליטי, רח' דישראלי 13, ירושלים



קריאה פסיכואנליטית של סיפור האגדה - ד"ר יהודה פרנקל
הסיפור העממי, האגדה והמיתוס הנם תשתיות התרבות האנושית. פרויד דלה תובנות פסיכולוגיות רבות מהמיתולוגיה היוונית, והפסיכואנליזה המשיכה לעסוק באומנות, בספרות ובשירה כתשתיות התרבותיות של אזורי הלא מודע האנושי.
במפגשים אלו נלמד יחד כמה סיפורי אגדה מהספרות התלמודית ונפגוש את העיסוק הספרותי והפואטי עם יצרים, תשוקות, נרקיסיזם ומוות. בין הדמויות שיעלו בסיפורים: נרקיסוס בבריכה ומקבילו הנזיר מהמדבר, אלכסנדר מוקדון ורבי יוחנן יפה התואר ובעל סגולות הריפוי. נמצא בין השורות אבני יסוד של הקשר הטיפולי: העברה ואמפתיה, הזדהות השלכתית, המטפל הפצוע, ועוד.
ננסה לדלות את הצללים, הרמזים והדינמיקות כפי שהן עולות מהנרטיב התלמודי כדרמה אינטרהפסיכית ואינטרסוביקטיבית של הקיום האישי, החברתי והטיפולי.
7 מפגשים בימי רביעי בשעות 20:30-19:00, החל מ– 3.1.18
עד 10 משתתפים.
במרפאתי ברחוב המליץ 5, המושבה הגרמנית, ירושלים
 

"לחשוב, ולחלום, ללמוד ולשכוח״ מפגש עם החשיבה של תומס אוגדן – גב' מירי קרחי
תומס אוגדן, הוגה עכשווי המאיר מחדש את חשיבתם של תיאורטיקנים מרכזיים כמלאני קליין, ווינקוט וביון. הוא משמש כ"מתרגם" בין השפות הפסיכואנליטיות השונות, יוצר דיאלוג אקטואלי מורכב וחיוני ביניהן, ובאמצעות דיאלוג זה מעמיק את ההבנה על המתרחש בנפש האנושית. עבודתו הייחודית של אוגדן מרחיבה את ההבנה בנוגע לשינוי העמוק והדדי המתרחש בתווך שבין המטופל והמטפל.
בקורס נתחיל בהיכרות עם מחשבותיו הראשונות של אוגדן על מלאני קליין וויניקוט. בהמשך נכיר כמה מהמושגים הבסיסים הייחודיים שטבע אוגדן: ״השלישי האנליטי״ והעמדה ״אוטיסטית-מגעית״. הקורס יתבסס על קריאה בספריו מצע הנפש, הקצה הפרימיטיבי של החוויה ומאמרים נבחרים אחרים.
8 מפגשים בימי שלישי בשעות 19:00-17:30, החל מ- 10.4.18
עד 8 משתתפים.
רח' ספיר 249, מושב סתריה
 

בלבול השפות מאז ועד היום – גב' יעל שביד
נקרא את המאמר "בלבול השפות" של שנדור פרנצי, קטעים מהיומן הקליני שלו,
ומאמרים מאוחרים יותר בנושא הטיפול בנפגעות תקיפה מינית.
נצא מהקריאה לדיון באתגרים המיוחדים של טיפול במטופלות ומטופלים אלה, עם דגש על יחסי העברה והעברה נגדית והסכנה של שחזור פגיעה מסוגים שונים - בחיים ובתוך הטיפול.
9 מפגשים בימי רביעי בשעות 19:30-18:00, החל מ– 10.1.18
עד 12 משתתפים.
במכון הפסיכואנליטי, רח' דישראלי 13, ירושלים.


חזרה לדף הבית של "התקרבות"