אזור המרכז


קורסים באזור המרכז

רכזת – גב' תמי דרור-שיבר
tmdrrs@gmail.com
 

התפתחות רגשית מוקדמת על פי ויניקוט - גב' יהודית אילתי
נעסוק בהשפעות ההתפתחות המוקדמת על תהליכי הצמיחה של האדם. נדבר על יחסי אֵם תינוק ותפקיד ההורה כפי שבאים לביטוי בסיטואציה הטיפולית. נרחיב על תופעות מעבָר ומה מאפשֵר לתינוק התפתחות תחושת חיוניות וממשוּת. נתייחס למושג המִשחק כביטוי של גדילה אצל ילדים ומבוגרים וכיצד הם מופיעים במרחב הטיפולי. נקרא מתוך הספר הילדה פיגי (The Piggle) כיצד ויניקוט טיפל בילדה בת שנתיים וחצי. בהמשך נפרט אודות ההקשבה לדרך בה המטופל מְתַקשר עמנו. מתי מבקש שנַמתין ומתי מבקש להימצֵא. נדון גם בפחדים של המטופל מהתפרקות. כיצד להקשיב לתחושותיו כדרך בה מסמֵן מקומות בהם אין לו יכולת לחוות אירועים בְּעָברו.
8 מפגשים בימי שני בשעות 17:30-16:00 אחת לשבועיים, החל מ- 30.10.17.
עד 8 משתתפים.
רח' הרמן כהן 7, תל אביב
 
 
מבוא לטיפול נפשי על פי גישת פסיכולוגית העצמי – ד"ר גיא אור
נעסוק במושגי המפתח של הטיפול הנפשי על פי גישתה של פסיכולוגיית העצמי, ובהם: עצמי, "זולתעצמי", תפקידה של האמפתיה בריפוי, תסכול אופטימאלי והפנמה ממירה, גישתה של פסיכולוגיית העצמי להגנה ולהתנגדות, העברות "זולתעצמי" ועוד. הקורס יתבסס בעיקרו על קריאה בספרו האחרון של היינץ קוהוט כיצד מרפאת האנליזה?.
8 מפגשים בימי ששי בשעות  13:30-12:00, החל מ- 27.10.2017, אחת לשבוע (למעט יום שישי בחג החנוכה). 
עד 14 משתתפים. 
רח' אחוזת בית 3 (כניסה ימנית קומה ב'), תל-אביב.
 
 
על העברה (transference) לפי גישתו של ויניקוט והשימוש בה בעבודה הטיפולית - ד"ר גיא אור
נעסוק בתפיסת ההעברה (Transference) בטיפול לפי גישתו של ויניקוט, תוך בחינת מושגי מפתח ובהם: רגרסיה לתלות, אחזקה, חשיבות הסטינג (Setting), מרחב מעבר, שימוש באובייקט, משחק, העצמי האמיתי, העולם בו אנו חיים ועוד. הקורס יתבסס על קריאה בפרקים נבחרים מספריו של דונלד ויניקוט שתורגמו לעברית: משחק ומציאות ו-עצמי אמיתי, עצמי כוזב.
8 מפגשים בימי ששי בשעות 13:30-12:00, החל מ- 09.03.18 (למעט ימי שישי בחג הפסח).
רח' אחוזת בית 3 (כניסה ימנית קומה ב'), תל-אביב.
 
 
קריאה במאמרו של פרויד: "מעבר לעקרון העונג" – מר מיכאל בניטה
נקרא יחד את מאמרו של פרויד: "מעבר לעקרון העונג" (1920).
דרך קריאת המאמר נתחקה אחר הדרך שעושה פרויד בתיאור תנועת כפיית-החזרה, החורגת מעבר לעקרון-העונג ונוגעת במושג דחף-המוות.
באמצעות מושג כפיית-החזרה, נלמד כיצד אירועי הנפש הלא-מודעים פועלים "מחוץ לזמן" ומייצרים החייאה אינסופית של העבר.
במהלך המפגשים נבחן באמצעות דוגמאות קליניות של המשתתפים כיצד באים לידי ביטוי מצבים של כפיית-החזרה בקליניקה. נחשוב כיצד ניתן להשתמש בדינמיקת יחסי-ההעברה לעצירה של מעגל החזרה.
8 מפגשים בימי שני אחת לשבועיים בשעות 21:00-19:30, החל מ- 23.10.17.
עד 5 משתתפים.
רח' מרים החשמונאית 30 דירה 5, תל אביב.

 
ממשיכי ויניקוט – הזרם העצמאי הבריטי – גב' אתי בר
הקורס יסקור את התפתחות הזרם העצמאי הבריטי תוך התבוננות על מושג ההעברה הנגדית. נקרא מאמרים של ויניקוט, באלינט, מרגרט ליטל, מריון מילנר, מסעוד חאן, בולאס. נלווה את התיאוריה בדוגמאות קליניות שיביאו המשתתפים.
8 מפגשים בימי שני בשעות 19:30-18:00, החל מ- 30.10.17.
עד 6 משתתפים.
רח' יבניאלי 4, ראשון לציון.


הבנת החלום ועבודה עם חלומות - ד"ר הילה דגני
הקורס יעסוק בגישות פסיכואנליטיות להבנת החלום ויעקוב אחר שינויים בתפיסת החלום מאז פירוש החלום של פרויד (1900). נתמקד בהבנת החלום על פי גישות תיאורטיות שונות ואיך ניתן לעבוד עם חלומות של מטופלים כדי להעמיק את הבנת עולמם הפנימי ולאפשר תנועה נפשית. נלמד להסתכל על כל פגישה אנליטית כעל חלום שבו יש תוכן גלוי וסמוי, אסוציאציות חופשיות, משאלות ופנטזיות לא מודעות, מטפורות ותיאטרון של הדמויות הפנימיות בנפש המטופל. נקדיש קריאה ומחשבה גם לחלימת המטפל בזמן הפגישה (reverie) ולחלומות של מטפלים על מטופלים. נבחן כיצד ניתן להשתמש בחלומות אלה כדי להעמיק את התהליך הטיפולי כמו גם לאפשר שינוי בפוזיציה הפנימית של המטפל.
במהלך הקורס נקרא מכתביהם של פרויד, חאן, אורנשטיין, ביון, פרו, אוגדן ועוד. נעזר בדוגמאות מעבודתם הטיפולית של משתתפי הקורס.
8 מפגשים בימי שלישי בשעות 19:30-18:00, החל מ-2.1.2018.
עד 8 משתתפים.
רחוב אחד העם 140, תל אביב.
 

החשיבה ההתייחסותית של ג'ודי דייוויס - גב' תמי דרור-שיבר
ג'ודי דייוויס היא אחת הדמויות המרכזיות והמעניינות הפועלות בגישה ההתייחסותית כיום.
בכתיבתה היא משלבת בין החשיבה של יחסי אובייקט והשפה הקלייניאנית, לבין העמדה ההתייחסותית, ומציעה שילוב שהנו אחד המשמעותיים והחדשניים בחשיבה הפסיכואנליטית העדכנית.
בעוד אנו רגילים לדון באובייקטים הרעים של המטופל, בהגנותיו, בדרמה האדיפלית שלו ועוד, דייוויס דנה גם באלה של המטפלת. היא מישירה אליהם מבט באופן אמיץ ולא הגנתי ומתבוננת בדרך בה ההעברה וההעברה-הנגדית נשזרות זו בזו באינטראקציה ובשדה המשותף.
בקורס נקרא במאמריה ונכיר את חשיבתה הקלינית והתיאורטית. נעמיק בהבנת ההתבוננות שלה במושגים כגון: דיסוציאציה, ריבוי מצבי-עצמי, ההורה הפוסט-אדיפלי, אנאקטמנט, המארג של העברה והעברה-נגדית, פיצולים בארגוני עצמי-אחר ועוד. הלמידה תלווה בהתבוננות בדוגמאות שיביאו המשתתפים מעבודתם.
הקורס מיועד לבעלי היכרות בסיסית עם הגישה ההתייחסותית.
12 מפגשים בימי רביעי בשעות 12:30-11:00, החל מ- 7.2.18 (למעט חוה"מ פסח ויום הזיכרון).
עד 7 משתתפים.
רח' כרמיה 16, תל-אביב (ליד הבימה).

 
מעטפת העור- גוף ונפש – גב' אורלי חסון-כץ
בקורס נעסוק בעור כאמצעי תקשורת בין האם לתינוקה בחודשי החיים הראשונים, ובתרומתו, כייצוג נפשי, להתפתחות תחושת מרחב פנימי ולביסוס גבולות בין פנים לחוץ. פגיעה בהתפתחות התקינה של העור הנפשי קשורה לנפרדות טראומטית, חרדות מוקדמות ופגיעה בתחושת המיכל, המלווה בדימויים ותחושות פנימיות של עור קרוע, דולף ומחורר.
בקורס נתייחס לממד ההתפתחותי הנוגע למעבר ממגע עור בעור, המהווה חלק מהותי מהאחזקה והטיפול האימהי בחודשי החיים הראשונים, לחוויה של מעטפת נפשית מכילה ההכרחית להתפתחות זהות ותחושת עצמי. בהקשר זה נעמיק ונרחיב את ההיכרות עם המושגים העור הראשוני והמשני (אסתר ביק), ה'אני-עור' והמעטפות הנפשיות (אנזייה), דינמיקה פסיכוסומטית הנוגעת לקשיי נפרדות והיאחזות באשליה של עור משותף עם האם (גדיני, מקדוגל, מלצר, טסטין), והמסמנים הצורניים כלולאות חיבור בין גוף לנפש וכמצע לשימוש בעור כמעטפת רישום ראשיתית (אנזייה, גרין). בהקשר זה נתייחס למעבר ההתפתחותי מהמעטפת המישושית למעטפת החזותית כהכרחי לביסוס מערכת ייצוג ומנטליזציה.
דרך דוגמאות מתצפית בתינוקות ודוגמאות קליניות הנוגעות לטיפול בילדים ובמבוגרים, נתייחס ל"שפת העור" ולאופן בו סימפטומים שונים הנותנים אותותיהם על העור, הופכים אותו למעין קנבס עליו נרשמים משקעי הנפש וצלקותיה. נתמקד בהקשר זה בסימפטומים פסיכוסומטיים כמו אקזמה בינקות ובבגרות, סימפטומים הנוגעים לדומיננטיות של מעטפות חושיות כגון מעטפת המישוש, השמיעה או הריח, ומניפולציות על העור הנוגעות לפציעה (self-mutilation) ועיצוב עצמי (self-modification). דרך הדוגמאות הקליניות נתייחס לאופן בו מעטפת העור הנפשי הופכת ממעטפת רווחה למעטפת סבל, ולאופן בו ניתן לאחות ולשקם מעטפת זו בחדר הטיפולים.
12מפגשים בימי שלישי בשעות 19:45-18:15, החל מ- 6.3.18  (למעט 3.4.18 – חוה"מ פסח, ו- 17.4.18- ערב יום הזיכרון).
עד 10 משתתתפים.
רח' יהודה המכבי 2/ג דירה 1,קומת קרקע (כיכר מילאנו) תל אביב.

 
פעולה, היענות ואלסטיות במרחב הטיפולי - גשר וחיבור תוך אישי ובינאישי – גב' מיכל טפר
״כל אנליטיקאי חש לפחות בצביטה של אי-נוחות מצד ה-׳אני העליון הקלאסי׳ שלו בעשותו דבר מה...העשוי להיות מספק עבור המטופל; ודאי כשהוא משיב לשאלה, מרשה למישהו להשתמש בטלפון, לשאול כתב-עת, לקבוע פגישה מיוחדת נוספת וכן הלאה״( ס. מיטשל: תקוה ופחד בפסיכואנליזה).
בקורס זה נמקד התבוננות ומחשבה בהיבטים של פעולה (ביטוי בפעולה, מימוש בפעולה), היענות, סיפוק (provision) ורגרסיה. במשמעותם ובהיותם, לעיתים, הד מקדים למגע עם חלקי נפש מנותקים, או ביטוי לצרכי התפתחות שנחסמו.
נעשה זאת באמצעות קריאת מאמרים של כותבים ממגוון גישות תיאורטיות: לו ארון, ג׳וזף סנדלר, בטי ג׳וזף, ג׳ון לינדון, אנתוני באס, סטיבן מיטשל, מרגרט ליטל, מייקל באלינט. 
נבחן היבטים אלו באמצעות מפגש עם מצבים ודילמות בקליניקה. משתתפי הקורס מוזמנים להביא דוגמאות ודילמות מתוך עבודתם הטיפולית לדיון וחשיבה בקבוצה.
8 מפגשים בימי שישי בשעות 10:00-11:30,  בתאריכים: 2.2.18, 9.2.18, 16.2.18, 23.2.18, 2.3.18, 9.3.18, 16.3.18, 23.3.18.
עד 12 משתתפים.
רח' שלמה המלך 5, הרצליה.

 
מחשבות על עבודה עם הורים והורות – גב' נאירה כספי
בקורס נלמד אודות התפתחות החשיבה על מקומה של ההורות בעבודה עם ילדים בזרמים שונים של התיאוריה הפסיכואנליטית.
נעיין בתיאורי מקרים של פרויד, קליין וויניקוט. ניתן מקום לתרומה של פרנצי, בולבי וספיץ, מוד מנוני וכן – לעבודתו של דניאל סטרן ולתסריטים הנרקיסיסטיים של ההורות (מנזנו, אספסה וזילקה).  נעמיק את ההתבוננות באופן שבו העמדה הנוגעת לעבודה עם הורים מעורבת בעמדה כוללת, עמוקה וטרנספרנסיאלית.  ננסה לחדד את המבט על הבחירות הסובייקטיביות, המודעות והמודעות-פחות, של כל אחד מאיתנו.
8 מפגשים בימי חמישי בשעות 12:00-10:30 בחודשים מרץ-אפריל, יוני-יולי. תאריכים מדוייקים יימסרו בהמשך. 
עד 6 משתתפים.
רחוב השקד 20, רשפון. 


והדרך עודנה נפקחת לאורך* - גב' נירית לביא קוצ'יק
*נתן אלתרמן
דרכה של הנפש לדבר ולפגוש את עצמה באמצעות מטאפורות, צילומים אישיים, יצירות אמנות ויצירות ספרות. איך נפגוש את אלה בפסיכותרפיה?
במפגש זה נתבונן על הפוטנציאל הטיפולי שיש בחומרים אישיים המובאים לפסיכותרפיה פסיכואנליטית באמצעים כמו מטאפורות, יצירות  אמנות, צילומים אישיים וקטעים ספרותיים.
לעיתים מטופלים מביאים חומרים אלו "מהבית" ביוזמתם,  ולעיתים הם עולים כאסוציאציות חופשיות בתוך השעות הטיפוליות.
יש הרואים בהעלאתם או בהבאתם של חומרים אלו מהלך הגנתי של המטופל שמנסה באופן לא מודע לעקוף או להסיח את המבט מהתכנים הכואבים שנמצאים ברקע פנייתו לטיפול. אחרים רואים בהם חומרי עבודה חשובים ולא מודעים בדומה לחומרים לא מודעים אחרים שאנחנו מורגלים לעבוד אתם.
מתוך גישה הרואה בחומרים אלו זיקה למרחב ביניים שהולך ונפתח בטיפול, בתוך תהליך של התגמשות וראייה רחבה יותר ועשירה יותר של המטופל את עצמו ואת סיפור חייו,  נחשוב יחד איך ניתן לעבוד עם נוכחות משמעותית זו.
הקורס יאפשר התנסות אישית-לימודית עם חומרים אלו.
8 מפגשים בימי שישי בשעות 11:00-9:00, החל מ-10.11.17 (למעט חנוכה). 
עד 7 משתתפים.
רח' האשל 10, שכונת נוף ים, הרצליה.
 

מחשבות שפחות רגילים לחשוב על ההשלכות הלא מודעות של השואה על הדור השלישי ועל החברה הישראלית – ד"ר חני מן-שלווי
השואה נוכחת בחיינו באופן קבוע ובאה לידי ביטוי במישור האישי, המשפחתי והלאומי. אין כמעט יום שאין בעתונות התייחסות כזאת או אחרת אליה. בתי ספר, מרכזים קהילתיים, צבא ואוניברסיטאות מקדישים ימים וטקסים לציינה. לכאורה, נראה שאנו מוצפים במחשבות על השואה. אני טוענת שדווקא הצפה זו מהווה סוג של טשטוש תהליכים לא מודעים שניתן לייחס לשואה - אך ״אין רשות לחשוב אותם״ או אין כלים לזהותם. 
בקורס זה אשתף בכמה תהליכים לא מודעים כאלו, שאני מזהה כקשורים לשואה, למרות שעל פני השטח נראה כאילו אין כל חיבור כזה. אתייחס לדינמיקה הרגשית האישית, הזוגית, המשפחתית והלאומית והחיבור שביניהם. 
מילות המפתח: העברה בין דורית של טראומת השואה, הטראומה הנבחרת, יחסי אובייקט מופנמים, Link Theroy, פסיכואנליזה צרפתית, לא מודע משותף ועוד. 
הקורס יעסוק בדרכים בולטות בפסיכואנליזה לניתוח ופרוש חלומות. החלום הוא כלי מרכזי לעבודה עם הלא מודע ועם העולם הסובייקטיבי של המטופל.
8 מפגשים בימי שישי בשעות  10:00-08:30, החל מ- 3.11.17.
רח' שטרייכמן 3 דירה 4 (אזור רמת אביב), תל-אביב.
 
 
'משולש הזהב' בחשיבה הפוסט-קלייניאנית: הסיטואציה האדיפאלית והשלכותיה – גב' ורד נבו
מושג המשולש האדיפאלי מהווה אבן יסוד שממשיכיה של קליין ואחרים החילו לנושאים מרתקים כחשיבה, הסמלה, נרקיסיזם, העברה והעברה נגדית, פרוש ועוד. בעזרת מאמרים של סגל, בריטון, שטיינר וקינודוז, נערוך מסע לבולטים שבפיתוחים אלה תוך קישורים לתיאוריה ולקליניקה.
מהמשתתפים נדרשת היכרות בסיסית עם התיאורייה הקלייניאנית.
8 מפגשים בימי שלישי בשעות 18:30-17:00, החל מ-9.1.18.
עד 10 משתתפים.
רח' הפרדסים 1, הרצליה


חלומות - ד"ר קובי סגל
רוב המטופלים מביאים חלומות לתוך הפגישה הטיפולית, וישנן דרכים מגוונות לעבוד איתם ולנתחם. ניתן לראות שיטות אלו כמשלימות זו את זו. בקורס נתבסס על קריאת מאמרים או פרקים מספרים וננתח חלומות שיביאו חברי הקבוצה, משל עצמם ו/או של מטופליהם. נתייחס לחלום בתרבות ובאומנות ולמרכיבים הביולוגיים של החלום. נעקוב אחר גישות בעבודה עם חלומות מפרויד ועד ימינו: החלום לפי פרויד והגישה הקלאסית - עבודה עם אסוציאציות חופשיות, "זכר היום"; החלום לפי יונג - עבודה עם אסוציאציות "קרובות לחלום" ולסמלים שלו; הפונקציה של החלום לפי ממשיכי קליין (חנה סגל ,גרינברג ומלצר) –  חלום אלבורטיבי, חלום מעורב וחלום ריקון, חלומות "נבואיים" ו- acting out הקשור לחלום; חלימה לפי ביון וממשיכיו (גרוטשטיין, אוגדן ואחרים) – הפיכת החוויה המודעת לזמינה ללא מודע, לשם חלימה; לסיום ניפגש עם חלימה של ילדים בכלל ובטיפול במשחק בפרט.
10 מפגשים בימי רביעי בשעות 21:45-20:15, החל מ-25.10.17 (למעט חנוכה).
עד 10 משתתפים.
רח' הבאר 3, רמת גן

 
קריאת פרויד: אובססיה, דלוזיה ופרנויה – מר מיכאל סידי-לוי
בקורס נקרא קטעים מתוך שני המקרים המפורסמים, "איש העכברושים" ו- "שרבר". במהלך הפגישות ננוע בין היכרות כללית עם הכתיבה הפרוידיאנית לבין שימת לב לפרטים ולסגנון הכתיבה בשני טקסטים אלו. נעשה היכרות עם האופן בו פרויד ניגש לחידת החשיבה האובססיבית מבחינה קלינית ותיאורטית. כמו כן, נגלה את עולם הדלוזיה והפנטזיות הפרנואידיות דרך השערותיו של פרויד המנתח את האוטוביוגרפיה של שרבר. את הרעיונות נפגוש כפי שהם מופיעים בכתיבתו היצירתית של פרויד, תוך דיאלוג עם הטקסט ובינינו. התרגום לעברית של שני החיבורים יישלח למשתתפים כחודש לפני תחילת הקורס.
10 מפגשים בימי רביעי בשעות 21:30-20:00, החל מ- 3.1.18.
עד 10 משתתפים.
רח' י"ל גורדון 50, (קרקע) דירה 2, תל-אביב.


גוף, נפש ותיאוריות פסיכוסומטיות - גב' יעל סמואל
הקורס מציע סקירה של המושגים החשובים ביותר בתחום הפסיכוסומטיקה עם דגש על מקרים קליניים. המטרה היא להרחיב את הכלים להבנה ולעבודה עם מטופלים סומטיים אשר מביאים לטיפול את הסבל שלהם דרך השפה הגופנית הפרה-ורבלית. נתעמק במושגים של תיאורטיקנים שונים בתחום כגון: ז.פרויד, פ.אלכסנדר, ד.ו.ויניקוט, פ.מארטי (האסכולה הפסיכוסומטית בפריז), גי. מקדוגל.
8 מפגשים בימי שני בשעות 21:30-20:00, החל מ- 5.2.18.
עד 6 משתתפים.
רח' טשרניחובסקי 8, רעננה
 
 
מצבים מנטליים ראשוניים – גב' מיכל עוזיאלי
בסמינר נדון במצבים נפשיים קדומים, אשר לא עברו מנטליזציה בקשר אם תינוק ולא זכו לייצוג ב- mind של התינוק. נחקור חוויות של מוות רגשי, התקיימות נעדרת ממשות ומשמעות והצפה של חרדות כיליון. נראה כיצד מצבים שאינם ניתנים לחשיבה מקבלים ביטוי בחוויות רבות עוצמה, לעיתים קרובות באופן תחושתי או סומאטי, ונותנים הד ליחסי אובייקט ראשוניים טרום מילוליים ואף טרום לידתיים.
הסמינר יתבסס על קריאה במאמרים של טסטין, אוגדן, ויניקוט, פיוטלי, מיילו, ביק, מיטרני ומלצר.
10  מפגשים בימי ששי בשעות 10:30-9:00, החל מ- 20.10.17 .
עד 8 משתתפים.
רח' הזיתים 14, הרצליה
 
 
לחלום את המטופל – גב' דפנה ערן
בקורס נכיר את מושגיו של אוגדן העוסקים בהדרכה כחלימה וחלימה כהדרכה. נתייחס למושג הרוורי של ביון, לחשיבתו של ביון על חלימה ולדרך המיוחדת בה אוגדן משתמש במושגים אלה כדי "להמציא" את עצמו ואת מטופליו מתוך תהליך זה ומתוך חוויית החלימה הנרקמת במרחב השלישי האנליטי.
נקרא פרקים מאוגדן ומפארו ונתייחס לדוגמאות קליניות שיובאו על-ידי המשתתפים.
8 מפגשים בימי שלישי בשעות 22:00-20:30,  בתאריכים:
7.11,  21.11, 5.12, 26.12, 9.1, 23.1, 6.2, 20.2.
עד 12 משתתפים.
רח' צמרות 6 דירה 171, הרצליה

 
דונלד ו. ויניקוט: היחידה אם-תינוק כמכוננת עצמי – גב' אילנה פאר גולדין
במסגרת הסמינר נקרא כתבים נבחרים של ד.ו. ויניקוט שנוגעים באחדות אם-תינוק כמצע להתפתחות נפשית.
נעמיק ונדון בכתבים הנוגעים במערך היחסים אם-תינוק: אם-סביבה ואובייקט סוביקטיבי כמכונני עצמי בהתפתחות הטבעית ובקליניקה. נחקור את ההזדמנות המתאפשרת במהלך הטיפול להתנעה מחדש של התפתחות העצמי.
9 מפגשים בימי שלישי בשעות 19:30-18:00, החל מ- 31.10.17.
עד 9 משתתפים.
רח' דה האז 18, תל אביב
  
 
מיניות, בין תיאוריה לקליניקה - גב' דורית פוגרונד-חי
נלמד על מרכזיות ומורכבות המונח מיניות במובנה השלם. נקרא חומר תיאורטי ובעיקר נדבר קליניקה.
10 מפגשים בימי חמישי אחת לשבועיים בשעות 18:45-17:15, החל מ-2.11.17 (למעט פורים).
עד 10 משתתפים.
רח' יריחו 3 דירה א, תל אביב

 
כיצד עובדים ב"כאן ועכשיו" בחשיבה הפסיכודינמית? - מר מאיר פרס
התבוננות בנעשה בקליניקה בחשיבה פסיכודינמית לפי הגישות הפסיכואנליטיות העכשוויות, מגלה שהמושג "כאן ועכשיו" זוכה להתייחסות מיוחדת של קונצנזוס חוצה אסכולות. על כן מתעוררת השאלה האם ייתכן קונצנזוס שכזה בעולם הטיפולי הדינמי, שיש בו כיום יותר "פסיכואנליזות" מאשר פסיכואנליזה אחת כפי שפרויד ציווה לנו. בקורס ננסה לענות על שאלה זו תוך סקירה השוואתית של גישות פסיכואנליטיות (גישת הדחף של פרויד, גישה אינטרפרסונלית של סאליבן, פסיכולוגיית האגו, גישה של יחסי אובייקט, גישתו של ביון, זרם ה"עצמאיים", גישתו של קוהוט - פסיכולוגית העצמי, זרם הפרוידיאניים העכשוויים וגישתם של ההתייחסותיים) ותוך מתן דגש ל"כאן ועכשיו" - דרך התפתחות המושג ברמה התיאורטית, בפרספקטיבה היסטורית ויישומו בעבודה הקלינית בשעה טיפולית.
הקורס יתבסס על קריאה במאמרים תיאורטיים וקליניים ודיון בדוגמאות שיובאו ע"י המנחה והמשתתפים.
12 מפגשים בימי שלישי בשעות 21:30-20:00  בכל שבוע ראשון של החודש, בתאריכים:
 7.11.17, 5.12.17, 2.1.18, 6.2.18, 6.3.18, 3.4.18, 1.5.18, 5.6.18, 3.7.18, 7.8.18, 4.9.18, 2.10.18 .
עד 8 משתתפים.
רח' אלון 7 / ב', נס ציונה.

 
כריסטופר בולאס א' :על רגע המפגש – גב' מאיה קומר
בולאס הוא אחד הנציגים הבולטים והפוריים ביותר של "הזרם העצמאי". הוא מתאר בכתביו המוקדמים כיצד אדם עובר במהלך חייו תהליך התפתחות בו הוא מחפש דרך לבטא את הייחודיות שבו. האדם אוסף כל חייו רשמים, תחושות, מערכות יחסים מכוננות ויצירות אומנותיות שעוזרות לו לתת צורה לחלומותיו ומטרותיו ולעצב את כיוון חייו. נלמד כיצד מלווה המטפל את המטופל בתהליך דינמי זה בו העצמי של המטופל הולך ומתגלה, הולך ונבנה. נכיר מושגים כמו דחף הייעוד וגנרה נפשית. נלמד כיצד האובייקט הראשון מעצב בחירות עתידיות באובייקט שאנו תופסים כבעל פוטנציאל לחולל בנו תמורה (האובייקט המתמיר). נלמד כיצד לעיתים הדמויות הראשוניות חוסמות את האפשרות של המטופל לבטא אספקטים מסויימים שלו (הפנמה חמסנית). נכיר את רעיונותיו של בולאס בעזרת קריאה בכתביודוגמאות קליניות וקטעים נבחרים מסרטי קולנוע.
8 מפגשים בימי שני אחת לשבועיים בשעות 11:45-10:15 , החל מ- 16.10.17.
עד 10 משתתפים.
רח' בן-יהודה 77, כפר-סבא
 
 
כריסטופר בולאס ב': על רגע המפגש – גב' מאיה קומר
בקורס זה נקרא מכתביו המאוחרים יותר של בולאס בהם הוא מציג קריאה מחודשת של כתבי פרויד ומראה כיצד הוא מתרגם קריאה זו לעבודתו הקלינית. בולאס מוביל את המטפל לעבר חשיבה מורכבת יותר, בעלת ריבוי של קולות ונקודות מבט, עשירה יותר ובעלת מנעד הקשבה רחב יותר. נלמד כיצד הוא ממליץ להקשיב למטופל, כיצד לקלוט את האסוציאציות החופשיות שלו בעזרת האסוציאציות החופשיות של המטפל כדי שהחומרים הראשוניים הלא-מודעים יעלו על פני השטח. נלמד כיצד הוא מציע להתייחס לחלומותיו של המטופל. נכיר דרך חדשה לחשוב על האבחנה "היסטריה", שטבע פרויד, ומהם הגלגולים העכשוויים שלה בקליניקה. נכיר את רעיונותיו דרך קריאה בכמה מתוך ספריו
The infinite question, The Freudian moment, The evocative object world  , והספר שתורגם לעברית היסטריה. כמו כן נשתמש בדוגמאות קליניות.
8 מפגשים בימי שני בשעות 11:45-10:15, החל מ- 11.6.18.
עד 10 משתתפים.
רח' בן-יהודה 77, כפר-סבא
 
 
לחשוב, ולחלום, ללמוד ולשכוח״ מפגש עם החשיבה של תומס אוגדן – גב' מירי קרחי
תומס אוגדן, הוגה עכשווי המאיר מחדש את חשיבתם של תיאורטיקנים מרכזיים כמלאני קליין, ווינקוט וביון. הוא משמש כ"מתרגם" בין השפות הפסיכואנליטיות השונות, יוצר דיאלוג אקטואלי מורכב וחיוני ביניהן, ובאמצעות דיאלוג זה מעמיק את ההבנה על המתרחש בנפש האנושית. עבודתו הייחודית של אוגדן מרחיבה את ההבנה בנוגע לשינוי העמוק והדדי המתרחש בתווך שבין המטופל והמטפל.
בקורס נתחיל בהיכרות עם מחשבותיו הראשונות של אוגדן על מלאני קליין וויניקוט. בהמשך נכיר כמה מהמושגים הבסיסים הייחודיים שטבע אוגדן: ״השלישי האנליטי״ והעמדה ״אוטיסטית-מגעית״. הקורס יתבסס על קריאה בספריו מצע הנפש, הקצה הפרימיטיבי של החוויה ומאמרים נבחרים אחרים.
8 מפגשים בימי שלישי בשעות 19:00-17:30, החל מ- 10.4.18
עד 8 משתתפים.
רח' ספיר 249, מושב סתריה


מושגי יסוד בפסיכואנליזה: מהחדר לתיאוריה ומהתיאוריה למפגש בחדר – גב' הדס רייזפלד עינת
המפגש בחדר הטיפולים מעמיד אותנו בכל שעה מול שאלות רבות ומגוון רחב של התמודדויות.
האם 'לקחת' אינטייק בתחילת טיפול? כיצד בונים חוזה טיפולי? האם להיענות, או להימנע ולתסכל? מתי מתאים לפרש? וכיצד? ומה עושים עם כל מה שמרגישים?
הקורס יעסוק בנקודת התפר בין התיאוריה הפסיכואנליטית לבין הטכניקה הטיפולית בקליניקה.
נתבונן במספר מושגי יסוד כגון: setting, עמדה פסיכואנליטית, פירוש, העברה והעברה נגדית, ועוד.
את ההתבוננות נעשה מנקודות מבט תיאורטיות שונות, החל מהתיאוריה הקלאסית, דרך ההתפתחויות בזרמים השונים שבאו לאחר מכן. נקרא מאמרים מרכזיים בנושאים אלו של מגוון כותבים (החל מפרויד, איצ'יגויין וסנדלר, דרך בטי ג'וזף, סטיינר ובריטון וקרפי, וגם אוגדן, אנטוני בס וסטיבן מיטשל). נשתמש בדוגמאות של המשתתפים מעבודתם הטיפולית. נבדוק כיצד המושגים בהם נדון מהדהדים ומסייעים לבחינת הדילמות אותן אנו חיים בחדר הטיפול.
9 מפגשים בימי שלישי אחת לשבועיים בשעות  19:00-17:30, החל מ- 20.2.18.
עד 7 משתתפים.
רח' העצמאות 106, אבן-יהודה


חזרה לדף הבית של "התקרבות"